Širvintų r. PSPC | Rudeninė depresija, kas tai?
Širvintų pirminės sveikatos priežiūros centras
sirvintupspc, sirvintu pirmines sveikatos prieziuros centras, sveikatos prieziuros centras
18473
post-template-default,single,single-post,postid-18473,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Rudeninė depresija, kas tai?

Rudeninė depresija, kas tai?

 

Šaltajam metų laikui besibeldžiant į duris, vis dažniau išgirstam apie rudeninę ar sezoninę depresiją, šiame straipsnyje aptarsime, kas ta sezoninė rudeninė depresija ir daugiau paanalizuosime kaip ją įveikti.

Sezoninė depresija – tai tokia depresijos forma, kuri susijusi su sezonų kaita. Toks sutrikimas prasideda ir baigiasi tuo pačiu metu kiekvienais metais. Yra išskiriama rudens-žiemos depresija ir žymiai rečiau pasitaikanti pavasario-vasaros depresija.

Jei jums pasireiškia sezoninė rudeninė depresija, tai jūs atpažinsite, kad prasidėjus rudeniui ir tęsiantis žiemai jaučiatės prislėgti, neturite energijos ir pasijuntate geriau kai dienos tampa šviesesnės, oras šiltesnis. Neskubėkite daryti išvados kasmetiniai nuotaikų pablogėjimai yra tiesiog pasikeitusio sezono padariniai ir jūs turite su tuo tvarkytis patys. Labai dažnai nesiimant efektyvių priemonių simptomai gilėja ir sunkėja, apsunkindami jūsų kasdieninį gyvenimą.

Kaip atskirti įprastą ir rudeninę depresiją?

Štai simptomų sąrašas, kuris padės palyginti ir atpažinti sau būdingus požymius.

Pagrindiniai depresijos simptomai yra šie:

  • jaučiamasi prislėgtai praktiškai visą diena, beveik kiekvieną dieną
  • kankina beviltiškumo ir menkavertiškumo jausmai
  • žema energija
  • sumažėja pasitenkinimas veiklomis, kurios papratai jus džiugina
  • miego problemos
  • apetito ir svorio pokyčiai
  • vangumo arba sujaudinimo pojūčiai
  • sunkumai susikoncentruojant
  • dažnos mintys apie mirtį ar savižudybę

 

Požymiai būdingi rudeninei depresijai:

  • irzlumas
  • nuovargis ar žema energija
  • problemos bendraujant su kitais žmonėmis
  • padidėjęs jautrumas kitų atstūmimui
  • sunkumas kojose ir rankose (jos tarsi švininės)
  • persimiegojimai
  • apetito pokyčiai, didesnis potraukis angliavandeniams
  • svorio padidėjimas

 

Aiškios rudeninės depresijos priežastys nėra žinomos, tačiau kai kurie faktoriai gali paskatinti jos atsiradimą. Mažiau saulės šviesos rudenį ir žiemą gali paveikti jūsų vidinį biologinį ritmą, serotonino, kuris veikia mūsų nuotaiką ir melatonino, kuris atsakingas už mūsų miegą ir nuotaiką lygį. Šie pokyčiai gali vesti prie depresijos pasireiškimo.

Faktoriai, kurie padidina rudeninės depresijos riziką:

  • Moterims kur kas dažniau nustatoma rudeninė depresija, nei vyrams, tačiau vyrams simptomai dažnai būna stipriau išreikšti.
  • Amžius. Jauniems žmonėms dažniau pasireiškia rudeninė depresija, nei vyresnio amžiaus žmonėms.
  • Dažnai keletas šeimos narių turi panašių nusiskundimų.
  • Sergant depresija sezono pokyčiai gali pasunkinti jos simptomus.
  • Gyvenama vieta. Sezoninė depresija kur kas dažniau pasireiškia žmonės, gyvenantiems toliau nuo pusiaujo. Tai susiję su saulės šviesos kiekio pokyčiais skirtingais sezonais.

 

Kada reikėtų kreiptis pagalbos?

Rudeninės depresijos simptomus reikia vertinti rimtai, nes negydomi simptomai gali stiprėti, sukelti papildomų problemų, tokių kaip suicidinės mintys ar elgesys, socialinė izoliacija, problemos moksle ar darbe, piktnaudžiavimas alkoholiu ar narkotinėmis medžiagomis.

Kartais jaučiamės liūdni ar prislėgti ir tai normalu, tačiau jei tokie jausmai dominuoja jūsų savijautoje, negalite motyvuotis užsiimti net jums patinkančiomis veiklomis, pastebėjote, kad pablogėjo jūsų miegas, apetitas, jei jaučiatės beviltiškai, kyla minčių apie savižudybę, imate vartoti alkoholį, kaip nusiraminimo ar paguodos šaltinį – jums reikalinga pagalba.

Rudeninės depresijos gydymas dažniausiai apima šviesos terapiją, psichoterapiją, medikamentinį gydymą. Tačiau koks pagalbos būdas reikalingas jums, gali spręsti tik specialistai. Pagalba yra efektyvi ir padeda išvengti galimų komplikacijų, ypatingai jei kreipiamasis anksti, kol simptomai nėra labai stiprūs.

Štai keletą patarimų, kurie gali padėti užkirsti kelią rudeninės depresijos pasireiškimui:

  • Padarykite savo aplinką šviesią. Atverkite langų žaliuzes, roletus ar užuolaidas, genėkite medžių šakas, kurios užstoja šviesą. Tiek darbe, tiek namuose stenkitės sėdėti prie lango, esant apniukusiai ar lietingai dienai, nevenkite degti ryškios dienos šviesos lempos.
  • Būkite lauke. Eikite pasivaikščioti, pasėdėkite ant suoliuko prieš saulę, net jei dienos debesuotos lauko šviesa gali padėti, ypač jei lauke pralestumėte šiek tiek laiko per pirmas dvi valandas po atsikėlimo ryte.
  • Reguliariai mankštinkitės. Fizinis aktyvumas padeda sumažinti stresą ir nerimą, kurie pagilina depresijos simptomus, bei teigiamai veiklia jūsų nuotaiką.
  • Joga, meditacija, masažai veikia teigiamai tiek kūną, tiek protą ir padeda įveikti depresiją.

Jeigu rudeninė depresija jums jau pasireiškusi, šie žingsneliai padės geriau ją valdyti:

  • Griežtai laikykitės gydytojo nustatyto gydymo plano ir rekomendacijų.
  • Rūpinkitės savimi patys. Pakankamai ilsėkitės, skirkite laiko atsipalaidavimui, maloniai veiklai, būkite fiziškai aktyvūs, pasirinkite sveikus maisto produktus, neieškokite paguodos alkoholyje ar narkotinėse medžiagose, nes tai tik pagilins jūsų depresijos simptomus.
  • Mokykitės streso valdymo įgūdžių. Užsiimkite relaksacijomis, mėgstama veikla, konsultuokitės su specialistais.
  • Socializuokitės. Jeigu jaučiatės depresyviai gali būti sunku bendrauti su kitais, tačiau dėkite pastangas užmegzti ir palaikyti santykius su kitais, būkite tarp žmonių, iš jų galite gauti paramą, supratimą, palaikymą, o kartu atsitraukimą nuo negatyvių minčių.
  • Jei turite galimybę šaltuoju metu sezonu rinkitės atostogas saulėtose, šiltose vietose.

Nėra žinomo būdų, kuris visiškai užkirstų kelią sezoninės depresijos atsiradimui, tačiau jeigu jūs atkreipsite dėmesį į savo savijautos pokyčius, rūpinsitės savimi, imsitės veiksmų anksti – galėsite geriau valdyti simptomus,  jie nesunkės ir nesukels didesnių problemų jūsų kasdieniniame gyvenime.

 

Straipsnį parengė Širvintų r. PSC psichologė Beatričė Liutikaitė

2017-08-30